Noordkaap 2004: Dag 3

Net als in de eerste jeugdherberg hadden we hier bedlinnen gehuurd, maar ditmaal hadden we er gekregen om weg te werpen. We besloten om ze mee te nemen en nog één of meerdere keren te gebruiken (we konden ze de ganse reis gebruiken). Na het ontbijt reden we doorheen het centrum en vervolgens via een prachtige weg eerst naar het Björnparken. Ondanks de bewolking hadden we een aangename temperatuur en waren we blij dat we de motorjassen en de tankzak bij de kassa mochten afgeven. Naast beren kan je hier ook wolven en lynxen bekijken. De dieren beschikken over een groot natuurlijk gebied dat afgesloten is van het publiek. Langs de omheining en via een brug kan je ze bekijken. Via een kronkelende weg kom je boven bij de cafetaria en het park waar de wolvenjongen verblijven. Daar zie je ook de skiliften die naast het park liggen. De volwassen wolven bleven verscholen in het groen.Terug beneden dronken we nog iets op het terras en besloten nog een maaltijd te nemen in het restaurant naast het vakantiedorp. Vervolgens ging het via Orsa (waar we nog even tankten) naar de 45. Die bracht ons opnieuw doorheen een bosrijke streek langs oa. Sveg en Åsarna tot in Brunflo. Hoewel op bepaalde stukken van de 45 de snelheid beperkt is tot 110 (2 rijstroken) bleven we meestal een stuk er onder om te genieten van de streek. Eens voorbij Brunflo waren we snel in Östersund, waar we dankzij het kaartje vlug de jeugdherberg vonden. Die is gelegen in het Jamtli Historieland. Na het omkleden trokken we eerst naar het centrum om te winkelen, zodat we eten hadden voor de avond en de morgen nadien. Daarna langs het water nog maar eens tot in het centrum gewandeld om tenslotte nog een bezoekje te brengen aan het park zelf. Terug in de jeugdherberg maakten we kennis met een Zweeds koppel die ons herkenden van in Orsa. Zij gingen de volgende dag zoals wij richting kust, maar wel terug naar het Zuiden terwijl wij verder Noordwaarts trokken.

moederbeer met jongen gezien vanop ....

de brug

een wolvenjong

Waterval aan de 45

Handig kaartje

De jeugdherberg

Ingang park

Openluchttheater met op de achtergrond het eiland "Frösön"