Noordkaap 2004: Dag 8

Na het ontbijt werd de motor gestart en zo de terugreis aangevat. Tot in Russenes verliep de route zoals op de heenreis. Eerst een tankstop in Honningsvåg, daarna doorheen de tunnels (opnieuw tolgeld!). Opvallend is dat enkel wie in de richting van de kaap rijd,stopt om foto's te nemen van de rendieren. Eens in Russenes draaiden we de E6 op richting Alta. De rit verliep voorspoedig en daalden we langzaam naar Skaidi in een lekker zonnetje. Na Skaidi rijden we o.a. een stuk langs de Repparfjordelva (rivier). Iets voor Alta verlieten we de E6 en draaiden de 883 op. Deze (slechte) weg loopt via een paar kleine dorpjes langsheen de Altafjorden. Eens in Storekorsnes konden we enkel verder met een ferry. Dus keerden we terug naar de E6, om zo in Alta te komen. Aangekomen bij de jeugdherberg was er nog niemand aanwezig, zodat we eerst het Altamuseum bezochten. Hier zie je rotstekeningen (5 ā 6000j oud), die dankzij de latere inkleuring duidelijk zichtbaar zijn. De eerste tekeningen werden in 1972 ontdekt en in 1985 op de "UNESCO World Heritage List" geplaatst. Na de wandeling (bijna 3km) langs de verschillende panels, bezochten we ook nog het binnenmuseum. Daar bekeken we oa. een film die de evacuatie en het platbranden van de dorpen in Finnmark toont door de Duitsers in 1944. Tijdens de wandeling buiten maakten we nog kennis met enkele Belgische motorrijders. Na het bezoek reden we terug naar de jeugdherberg en trokken we het centrum in voor een maaltijd. Terug in de jeugdherberg nog wat zitten praten met een Deense motorrijder die ook op de terugweg was. Rond 21u gingen we nog even wandelen en wat inkopen doen in een benzinestation (rond 22u was het nog 21°).

De Altafjorden

In Storekorsnes aan de Korsfjorden

Zicht op de Altafjorden tijdens de wandeling