UK RONDRIT MET DE MOTORFIETS 2010: DAG 14

GPS-ROUTE

Vandaag werd voor de laatste keer de motor klaar gemaakt voor een rit op Britse bodem gedurende deze reis. Omstreeks 17u werden we in Dover verwacht, zodat er een afwisselende route werd uitgestippeld. Na het ontbijt werd iets na 9u de startknop ingedrukt en reden we richting Warminster. Aan het rondpunt met de A362 werd nog snel een foto genomen van toegangsbord van Longleat. Aangekomen bij de A36 volgden we die omheen Warminster naar Salisbury. Net voorbij Heytesbury reden we de B390 op naar Chitterne. Daar de B390 verder volgend kwamen we in een gebied waar de diverse borden ons duidelijk maakten dat het leger hier actief was met zijn tanks. Nabij Shrewton kwamen we bij de A360, die we in dat centrum bij de eerste rotonde reeds terug verlieten via de High Street. Die weg volgend reden we doorheen Larkhill om op het einde van het centrum rechts de Wood Road in te slaan naar Fargo Road. Die links volgend kwamen we iets later bij Woodhenge. Na wat rond wandelen kwamen we direct aan de A345, die we rechts opreden tot aan de A303, die we volgden naar Andover. Omheen die stad ging het op de A303 verder tot net voor de aansluiting met de M3, daar sloegen we af naar de A30 richting Basingstoke. Na enkele km draaiden we rechtsaf naar Dummer en volgden vervolgens  Farleigh naar de B3046. Hier links en aan het eerste kruispunt linksaf naar Farleigh House (bij de versie NT2011.3 van MapSource krijg je hier opnieuw een vreemde kronkel, zoals op dag 11!!). Voorbij Farleigh naar Ellisfield waar we de Church Lane inreden en volgden tot op het einde. Daar linksaf tot aan de A339, die we volgden richting Alton tot we linksaf naar Froyle konden. De smalle weg bracht ons langsheen Lasham Airfield naar Golden Pot waar we de B3349 dwarsten. Via Lower Froye en Upper Froyle kwamen we aan de A31 die we links opreden. Iets voorbij Farnham hielden we omstreeks 11u30 een pauze om te tanken en iets te drinken.

Ontbijttafel staat klaar

Voldoende keuze

Toegang aan de A362

Old Lock-up aan de rotonde in Shrewton

WOODHENGE: GRATIS (E.H.)

Woodhenge dateerd uit de bronstijd en bestond oorspronkelijk uit 168 houten palen die 6 ovale ringen vormden. In het midden bevond zich een graf. Die houten palen zijn intussen vervangen door betonnen palen die de oorspronkelijke positie markeren. Er zijn grote overeenkomsten met het iets verder gelegen Stonehenge. De grote van de cirkels komen overeen en de ingang was georiënteerd op de midzomer zonsopgang. Sommige palen zaten 2m onder de grond en ruim 7m erboven.

Op weg tussen Dummer en de B3046 (foto komt van Google Earth)

Vreemde route bij de versie NT2011.3

Zo hoort het

Net voorbij Farleigh Wallop (foto komt van Google Earth)

Na zo'n 20 minuten reden we nog even verder op de A31 tot aan de afrit naar Puttenham. Via de B3000 reden we naar de A3. Die volgden we voor enkele kilometers richting Portsmouth tot aan Milford. Via de A238 reden we het centrum binnen naar de A3100 die we volgden richting Godalming. Aan het eerste rondpunt rechtdoor (Milford Hospital volgend). Die weg volgend langsheen Hydestile kwamen we aan de B2130. Door die rechts op te rijden ging het naar de A281. Die volgden we naar Horsham. Daar de A24 op richting London tot aan de A264 die ons naar Crawley bracht. Via de M23 reden we omheen de stad tot we East Grinstead konden volgen over de A264. Bij aankomst aan de A22 in Felbridge hielden we een uurtje pauze in de pub "The Star Inn". Op het terras genoten we van een heerlijke sandwich en het zonnetje. Vervolgens de A22 op tot in het centrum van East Grinstead waar we terug bij de A264 kwamen. Via deze ging het nu naar Tunbridge Wells, waar we doorheen het centrum reden tot we bij de A21 kwamen. Die volgden we naar Hastings tot we nabij Lamberhurst aan de A262 kwamen, die volgden we via Goudhurst en Iden Green naar Sissinghurst. Hier hielden we nog een korte fotostop.

De A262 verder volgend kwamen we aan de A28. Die draaiden we op naar Ashford om er de M20 op te rijden naar Dover. Bij het binnenrijden van Ashford viel de grotere drukte op. Langs de A28 is het een aanéénschakeling van ronde punten en verkeerslichten. Bij het naderen van het laatste rondpunt voordat we aan de M20 zijn, is het aanschuiven. We bevonden ons op het linkervak en op het moment dat de wagen voor ons het rondpunt oprijd, rij ik enkele meters vooruit en rem terug af om uit te kijken naar een gaatje in de verkeerstroom. Op dat moment hoor en voel ik een enorme klap, vliegen we vooruit en gaat de motor neer op de rechterzijde. Terwijl Sabien tijdens de val van de motor is gesprongen en er naast staat, lig ik op de grond en zit mijn rechterbeen klem onder de motor. Doordat men het rondpunt herinricht, is er meteen voldoende volk aanwezig om de motor op te lichten zodat mijn been vrij komt. Het recht opstaan gebeurde nogal waggelend, zodat een persoon (bleek een politieagent te zijn) me vast greep en mij naar de kant bracht voordat ik onder één of andere auto liep. Hij was enkele auto's achter ons ook aan het aanschuiven en had het zien gebeuren. Terwijl hij de verklaring afnam van de tegenpartij werd de motor rechtop gezet aan de kant van de weg. Ikzelf moest enkel het paspoort even tonen en vroeg hij enkele keren of er een ambulance moest komen. Intussen contact opgenomen met de VAB, die beloven me om contact op te nemen met de AA (pechdienst in de UK) en om me terug te bellen. Na een uurtje (wij stonden daar intussen alleen) zelf terug gebeld, de verantwoordelijke beambte was druk bezig en zou me zo snel mogelijk terug bellen. Intussen stopten enkele lokale motorrijders (sommige met de auto) om te kijken of we hulp nodig hadden. Die reden na een korte babbel verder toen ik zei dat ik op de AA wachtte. Na nog een uur belde ik terug naar de VAB en kreeg hetzelfde antwoord. Intussen stopte Darren een lokale motorrijder met de wagen en werkzaam in een motorzaak. Hij gaf me zijn adres (zo'n km van het ongeval) en zijn GSM-nummer. Indien ik niks hoorde van de AA of problemen allerhande had moest ik hem opbellen. Na nog een uur belde ik nogmaals naar Brussel om hetzelfde verhaaltje te horen. Omstreeks 19u (4u na het ongeval) belde ik een laatste keer naar de VAB, na hetzelfde verhaal zei ik dat ik contact zou opnemen met een lokale motorrijder en zien of die iets kon doen. Darren bracht alle bagage en Sabien naar zijn huis, terwijl ik hem rustig volgde, maar met voldoende lawaai (geen einddempers meer). Na het stallen van de motor in de garage, bracht hij ons naar Dover. Intussen hadden we contact gehad met Robert, die ons vanuit Poperinge  zou ophalen in Calais en in Tielt zou afzetten. Terwijl we in Dover stonden te wachten op de ferry kreeg ik een telefoontje van de VAB, dat de persoon van de AA aan dat rondpunt stond. Ik had ze tijdens het laatste telefoontje gezegd dat die niet meer hoefde. Omstreeks 2u in de morgen kwamen we dan aan in Tielt.

Wij moesten van A naar B

Het bewuste rondpunt is één bouwwerf

Plaats van het ongeval 2 dagen later, gelukkig lagen we nog net voor de stippellijn en niet op het rondpunt zelf

De einddemper en de zijkoffer zijn afgerukt

De linker einddemper hangt eveneens los ( de ellebogen waren volledig geplooid)

Valblok heeft zijn nut bewezen en de kuipschade beperkt

Op vrijdag bel ik zoals afgeproken terug naar de VAB, en vraag of ze de motor terug naar België konden krijgen. Toen ze hoorde dat de motor in een privé-garage stond, bleek dat dit niet mocht. Er moest eerst een schade rapport worden opgemaakt door een motordealer, om te zien of het nog de moeite was om die over te brengen. Zelfs toen ik vertelde dat de motor pas 6 maanden oud was. Ze zei dat ik eerst contact moest opnemen met mijn eigen verzekering. Waarop ik antwoordde dat het normaal is om na een ongeval de verzekering te contacteren. Daar zeiden ze direct, hoe sneller de motor terug hier is hoe beter. Daarop contact opgenomen met Robert en besloten de motor op zaterdag zelf te gaan ophalen. Toen Darren melde dat het op zaterdag geen probleem was, meteen de ferry geregeld. Op zaterdag omstreeks 5u terug vertrokken wij samen met Robert die een aanhanger had geregeld naar de UK. Omstreeks 21u kon ik de motor afleveren bij de eigen dealer. Toen we in Calais vertrokken naar België, kreeg ik nog een telefoontje van de VAB, om te weten of ik contact had opgenomen met de verzekering, toen ik zei dat dit was gebeurd en dat we intussen op weg naar huis waren met de motor, werd het stil aan de andere kant van de lijn.

Klaar om terug naar huis te keren

Nog even wachten voordat we de ferry op mogen

HET WEER: DROOG EN ZONNIG

Wij kijken tevreden terug naar deze reis (met uitzondering natuurlijk van het ongeval). Hoewel de motor minder aan bod kwam (slechts een goede 2000km op 14 dagen) dan bv tijdens de reis naar de Noordkaap, Schotland of de Pyreneeën, hebben we er van genoten. Bewust de dagtochten niet echt lang gemaakt omdat we enerzijds diverse plaatsen wensten te bezoeken en anderzijds vele wegen een hoge gemiddelde snelheid niet echt mogelijk maken (smal en beperkt zicht wegens de begroeiing). Eveneens vielen de weersomstandigheden echt mee (1x het regenpak nodig gehad in de UK). Daarnaast willen we nogmaals Darren en Robert danken voor de hulp na het ongeval. Ook het spontaan stoppen van de diverse motorrijders terwijl we daar stonden te wachten na het ongeval, gaf telkens een fijn gevoel.

UK RONDRIT2010