Noordkaap 2004: Dag 6

Na het onbijt reden we via de 4 verder noordwaarts en kwamen zo langsheen Ivalo, Inari en Kaamanen. Onderweg hielden we halt aan één van de vele meren, waar me kennis maakten met een Nederlands koppel die eveneens op weg was naar de kaap. Na Kaamanen stopten we aan de splitsing van de 92 (richting Karasjok) en de 4 (richting Utsjoki). Plots kwam via de 92 een Finse motorrijder aangereden die bij ons stopte. Hij was op de terugweg van de kaap en raadde ons de 92 aan omdat de 4 verderop in slechte staat was (die had hij genomen op de heentocht). Zo kozen we dan de 92 om verder te rijden. Deze heuvelende maar rechte weg bracht ons naar de Fins-Noorse grens. Net voor de grens hielden we halt aan een café. Terwijl we buiten nog wat stonden te praten, werden we plots aangesproken door een fietser die afkomstig was uit Maldegem. Na het drinken van een koffie reden we de grens over via de 92 en zo tot in Karasjok. Daar bezochten we "het themapark Sápmi". Je maakt er kennis met de leefwereld van de Samen (Lappen). Er is een voorbeeld van een zomerkamp (tenten) en een winterkamp (hutten), je kan er een film bekijken en natuurlijk is er een restaurant en shop. Terug op de parking ontmoetten we opnieuw een landgenoot met de motorfiets. Hij was op de terugweg van het Noorden na op de kaap te hebben overnacht in een tent (koud). Na een gezellige babbel reden we dan ook verder Noordwaarts. Al over de E6 ging het vlot en kregen we dan ook meer en meer het gebergte in het oog. Het gebied zelf is woest en verlaten, begroeid met struiken. Af en toe aan een parking zie je Samen die er souveniers en huiden verkopen. Eens aangekomen in Lakselv ging het linksaf  de E6 volgend, slingerend tussen het gebergte en de Porsangerfjord. Aangekomen in Russenes draaiden we de E69 op. Die bracht ons verder slingerend langsheen de fjord naar het eiland Magerøya waarop de Noordkaap ligt. Naast het genieten van de uitzichten, werd het ook meer uitkijken voor de rendieren. Daarnaast kregen we ook de eerste tunnels voorgeschoteld waaronder de Nordkapptunnelen (vervangt de vroegere ferry) die onder het Magerøysundet loopt. Na het passeren van Honningsvåg reden we verder over de E69. De route verloopt over een prachtige slingerende weg, doorheen een golvend maar kaal landschap. Eens in Skardsvåg reden we eerst naar "de kirkeporten camping" waar we een hut hadden besproken voor 2 nachten. Volgens de site van de Noorse jeugdherbergen lag de dichtste herberg in Lakselv (±180km van de kaap). We hadden een hut ter beschikking voor 4 personen met wc en douche. Na het omkleden en het verfrissen gingen we wat gaan eten (rendier). Hierna zaten we lekker in de zon op het terras van de hut. Rond 20u begon het lichtjes te regenen, zodat we snel beslisten naar de kaap zelf nog te rijden. Gelukkig bleef het enkel bij wat motregen. Na het overbruggen van die laatste 15km, reden we het terein op van "de Noordkaap" en daar waren we duidelijk niet alleen. Na wat rondwandelen buiten en het nemen van de gebruikelijke foto's, liepen we het gebouw binnen. Daar dronken we iets warms en werd de shop bezocht voor een paar aandenkens en postkaarten. Intussen kwamen meer en meer bussen toe, die telkens een lading toeristen lostten zodat het echt druk werd zowel binnen als buiten. Daarom besloten we rond 22u30 terug te keren naar de camping. Op weg naar de parking, kwamen we de Nederlanders nog tegen waar we s'morgens tegen gepraat hadden in Finland. Het toegangsbewijs is 48u geldig, zo konden we op zaterdag nog terugkeren. Eens terug op de camping, gingen we nog wat wandelen in het dorpje en de haven. Om tenslotte tot rond 2u in de morgen op het terras een boek te lezen (het wilde maar niet donker worden).

Finse meren

het gebergte komt naderbij

langs de Porsangerfjord

Nog meer rendieren

Prijs 114kr (13.92€) voor motor en 2 pers.

Kirkeporten Camping in Skardsvåg

De Noordkaap (1ste maal)

daar staan we dan

Info, post, cafétaria, shop,....

zicht op het echt Noordelijkste punt

Het monument "kinderen van de aarde"

Iedere schijf gemaakt door een kind uit Europa, Azië,Afrika,...

Rond 22u

inkom 2 personen: 380NOK (46.44€) bewijs is 48u geldig.

Wandeling in Skarsvåg

het kerkje

Cruiseschip in de haven op weg naar de Noordkaap