Noordkaap 2004: Dag 13

Na het ontbijt ging het terug de E6 op voorbij Mosjøen, eens voorbij het centrum volgen we de Vefsna (rivier). Zo komen we na zo'n 30km voorbij de Laksfossen. Door het bandenprobleem werd een rustig tempo aangehouden, terwijl we alover de E6 reden steeds met zicht op de bergen, rivieren en watervallen. Opvallend is dat de dalen breder worden tussen de bergen. Voorbij Grong kwamen we aan het Snåsavatnet. Het plan om langs het meer te rijden via de 763 lieten we varen door de tijdsdruk. Op het einde van het meer kwamen we in Steinkjer. Hier reden we het centrum in tot aan een benzinestation. Net op dat moment kwam er ook een Noorse motorrijder aan, en bij navraag kon hij ons de weg tonen naar een bandencentrale. Gelukkig hadden ze banden voor motorfietsen en na het uitzoeken van de best passende werden ze gemonteerd (380€). Rond 15u konden we dan vol goede moed dan de weg (ong. 300km) vervolgen. Tot Trondheim hadden we steeds zicht op de fjorden. Voorbij Trondheim werd de volgende jeugdherberg verwittigd dat we een stuk later dan voorzien gingen aankomen. Tot in Støren volgden we de Gaula. Het landschap blijft betoverend terwijl we Soknadal, Berkåk, Solberg voorbij reden. In Oppdal hieden we nog een korte tankstop en stonden we nog een kleine 80km van de eindbstemming. De weg vervolgend kwamen we voorbij het "Dovrefjell national park" waar je onder begeleiding van een gids muskusossen kan bekijken. De laatste kms kregen we nog een regenbui te verwerken. Eens bij de slaapplaats bleek die niet alleen te bestaan uit een jeugdherberg, maar ook uit een hotel-restaurant (met de receptie), een park met vakantiehutten en een plaats voor caravans. Na het zoeken van de receptie konden we ons om 20u15 inschrijven. Op de vraag of we nog een maaltijd konden krijgen werd positief beantwoord indien we onmiddellijk bestelden. Zo hadden we geen tijd meer om ons nog om te kleden. In het restaurant was slechts één tafel bezet (bleken achteraf Vlamingen te zijn). Na een heerlijke maaltijd kon ik de motor bij het juiste gebouw parkeren en genieten van een heerlijke douche. Wegens de regen bleven we s'avonds maar binnen.

De Laksfossen

De E6 richting Trondheim

De Gaula

foto komt van: www.tofa.org

Trolltun Gjestegård

De receptie, hotel en restaurant